Page 39 - Code VVR 2017-2018
P. 39
Deel 1 – De Code VVR Richtlijnen HOOFDSTUK 9 Richtlijnen: Fabrikanten en importeurs van Rolstoel Inzittenden Beveiligingssystemen, carrosseriebouwers en autoaanpasbedrijven 9.0 Inleiding Dit hoofdstuk is bestemd voor: • Nederlandse fabrikanten van Rolstoel Inzittenden Beveiliging Systemen (Ribs’en). • Nederlandse importeurs van Ribs’en. • Carrosseriebouwers en auto-aanpasbedrijven. 9.1 Richtlijnen voor fabrikanten en importeurs De volgende richtlijnen zijn primair gericht op de fabrikanten/importeurs van Ribs’en en hebben als doel de veiligheid van het vervoer van rolstoelinzittenden te verbeteren. 9.1.1 Ontwikkeling en aanpassing van Ribs’en Bij de ontwikkeling van nieuwe typen Ribs’en en de aanpassing van bestaande Ribs’en moet aan de norm NEN-ISO 10542 deel 1-5 voldaan worden om toegepast te mogen worden in Nederlandse rolstoeltoegankelijke voertuigen die na september 2008 voor het eerst op de weg worden toegelaten. Bij de ontwikkeling of aanpassing van Ribs’en dient verder zoveel mogelijk rekening te worden gehouden met ergonomische eisen. De Ribs’en dienen derhalve eenvoudig en doelmatig gebruikt te kunnen worden. Ruime verstelmogelijkheden van de onderdelen genieten daartoe de voorkeur. Verder dienen Ribs’en geschikt te zijn voor een zo groot mogelijk aantal typen rolstoelen. Het is aan te bevelen om de eisen uit de norm NEN-ISO 7176-19 als uitgangspunt te nemen. Zie ook bijlage C.2.2. 9.1.2 Installeren van een RIBS in een voertuig • De aangrijpingspunten van een Ribs moeten deugdelijk aan of in de laadvloer bevestigd zijn. • In voertuigen toegelaten na september 2008 moeten deze voldoen aan de norm NEN-ISO 10542. Dat betekent dat zij belastbaar zijn met een gewicht van 160 kg in een dynamische botsproef bij 50 km/u en een vertraging van 20g. Bij toepassing van rails moet de installateur zich ervan vergewissen dat het vastzetsysteem en de rail compatibel zijn. Hierover dient informatie te zijn opgenomen in zowel de handleiding bij de rail en het voertuig als die bij het Ribs. Als dit niet het geval is dient de betreffende informatie te worden ingewonnen bij de fabrikant of leverancier van de rail, het voertuig of het vastzetsysteem. • De keuring van het voertuig door de RDW (Centrum voor Voertuigtechniek en Informatie) zal uitwijzen of aan de eisen van deugdelijkheid is voldaan. 9.1.3 Verkoop van Ribs’en aan een vervoersorganisatie • De leverancier van Ribs’en moet een duidelijke installatiehandleiding meeleveren. Hierin moet onder andere informatie opgenomen zijn over het type rail waaraan het vastzetsysteem moet worden bevestigd. • De leverancier van Ribs’en levert bij iedere RIBS eveneens een gebruiksaanwijzing mee. Deze gebruiksaanwijzing is in voor chauffeurs en andere begeleiders van rolstoelinzittenden begrijpelijke taal geschreven. In de gebruiksaanwijzing moet in ieder geval beschreven staan hoe het RIBS gebruikt moet worden. © Ing. A.W.Peters Uitgave 2017 / 2018 39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44