Page 32 - Code VVR 2017-2018
P. 32
Richtlijnen Deel 1 – De Code VVR Zij kunnen dit als volgt doen: • De aanbieder van vervoer neemt in zijn rol van werkgever de richtlijnen voor chauffeurs (zie hoofdstuk 7) op in bedrijfsinstructies. • De werkgever (het taxibedrijf, de zorginstelling of een andere vervoersorganisatie) geeft chauffeurs uitleg over de betekenis en reikwijdte van de richtlijnen. • De werkgever ziet toe op naleving van de richtlijnen en ziet erop toe dat chauffeurs werken volgens de bedrijfsinstructies. • De werkgever zorgt er voor dat de chauffeurs op de hoogte worden gehouden van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van veilig rolstoelvervoer. • De werkgever stelt chauffeurs in staat aanvullende relevante opleidingen te volgen en ziet erop toe dat chauffeurs deze opleiding binnen de gestelde periode met goed gevolg afsluiten. 6.1.3 Werkprocessen: de planning en verdeling van de ritten Op het punt van de reistijden bestaan er voor het vervoer van rolstoelgebruikers geen eenduidige afspraken of voorschriften. De meeste opdrachtgevers nemen in de aanbestedingsvoorwaarden eisen op waaraan de reistijd moet voldoen. Aanbieders van vervoer dienen normen te ontwikkelen voor rittijden bij vervoer van rolstoelgebruikers. • De centralist of andere functionaris die de ritten inroostert en het werk uitgeeft, moet voldoende geïnformeerd zijn om een rit met voldoende tijd te kunnen plannen. Deze informatie betreft onder meer het type rolstoel en het feit of het gaat om een permanent aan de rolstoel gebonden persoon. 6.1.4 Te vervoeren soorten rolstoelen De aanbieder van vervoer zorgt ervoor dat bij de ritaanname wordt gevraagd welk type rolstoel vervoerd moet worden. De aanbieder van vervoer zorgt ervoor dat hij de juiste middelen heeft om gangbare rolstoelen te kunnen vervoeren. De aanbieder kan uitsluitend “veilig vervoerbare” en “vastzetbare” rolstoelen met inzittenden vervoeren. “Niet of niet -verantwoord vastzetbare” rolstoelen moeten als bagage worden vastgezet. De inzittende moet dan plaats nemen op een reguliere autostoel met veiligheidsgordel. Wanneer de inzittende de rolstoel niet kan verlaten moet het vervoer geweigerd worden. 6.1.5 Afsluiten van contracten met aanbesteders De aanbieder van vervoer staat erop dat de opdrachtgever de kwaliteitseisen ten aanzien van het voertuig, de chauffeurs, reistijden, klachtenprocedure en de controle op algehele naleving expliciet formuleert. De aanbieder dringt er bij de aanbesteder zo nodig op aan dat deze ook als opdrachtgever verantwoordelijkheden heeft en ter effectuering daarvan eventuele maatregelen neemt. 6.1.6 Onafhankelijke toetsingscriteria Om aan de hiervoor vermelde richtlijnen te voldoen kunnen aanbieders ook verwijzen naar externe kwaliteitseisen. Voorbeelden zijn het vrijwillige keurmerk “Taxikeur” of de “Code VVR”. 6.1.7 Kwaliteitscontrole De aanbieder is verantwoordelijk voor het controleren van de naleving van de gedragsregels door de chauffeur. 32 Uitgave 2017 / 2018 © Ing. A.W.Peters