Page 48 - Code VVR 2017-2018
P. 48
Bijlage A: Praktijksituaties en werkmethoden Deel 2 – Bijlagen bij De Code VVR bedieningsfout van het liftplateau af te vallen. Dat komt doordat het zwaartepunt en de aangedreven wielen zich dan zo dicht mogelijk bij het voertuig bevinden. Bij een bedieningsfout zal de scootmobiel dan op de rand van het plateau blijven hangen en er niet afvallen. Beter is het als de scootmobiel op het liftplateau “in z’n vrij” wordt gezet en op handkracht het liftplateau opgeduwd wordt. Als dit niet lukt dient de bediening van de scootmobiel in de langzaamste stand te staan en dient de chauffeur extra alert te zijn en zich bij het heffen en dalen te bevinden op een plaats waar hij direct (oog)contact heeft met de passagier om “strakke” aanwijzingen te geven of zo nodig in te grijpen door de handen van cliënt van de bediening af te trekken. 3. 3 werkwijze: e Als de suggesties in de methoden 1en 2 niet mogelijk zijn kan een vervoerder er tenslotte nog voor kiezen om een eenvoudige rolstoel beschikbaar te hebben waarin hij de passagier naar binnen brengt en de scootmobiel vervolgens op handkracht naar binnen duwt en als bagage vastzet. Als geen van deze methoden mogelijk is, zal een rit geweigerd moeten worden. A.4 Zelf-balancerende tweewielers De Segway is een elektrisch aangedreven zelf-balancerende tweewieler (twee wielen naast het sta- plateau). Gebruikers kunnen staand op de voetplaat rijden. Deze tweewieler wordt meestal ingezet voor algemeen gebruik, maar ook als hulpmiddel voor mensen die wegens lichamelijke beperkingen wel kunnen staan maar niet of nauwelijks kunnen lopen. Daarnaast kan het onderstel ook geleverd worden met een zit-unit onder de naam Genny. Feitelijk moet deze uitvoering gezien worden als een elektrische rolstoel. De Genny is standaard voorzien van (automatische) steunpootjes waardoor de rolstoel wel stabiel kan worden vastgezet. Het is echter de vraag of deze geschikt is als vervangende zitplaats (in termen van de Code VVR, of deze “vastzetbaar” is). De fabrikant is op de hoogte van deze problematiek en werkt aan oplossingen. Vooralsnog moeten de Segway en Genny nog in de categorie “niet- of niet verantwoord vastzetbare” rolstoelen ingedeeld worden. Dat betekent dat ze niet geschikt zijn als zitplaats tijdens het vervoer, dus vervoerd moeten worden als bagage. Deze zelf-balancerende tweewielers zijn door de zeer korte bouwwijze en de twee balancerende wielen enorm wendbaar. Ze draaien bij het sturen altijd om hun verticale as en kunnen 360 draaien. o Dat kan ook op een liftplateau of binnen in het voertuig. Belangrijk: Het rijden met een Segway of Genny kost veel gewenning. Daarom wordt sterk aanbevolen om in tegenstelling tot de geadviseerde procedures bij scootmobielen, de gebruiker zelf via het liftplateau het voertuig in te laten rijden. Ook is het raadzaam om de Segway niet uit te schakelen. Door de zelf- balancerende techniek is de kans op ongevallen namelijk kleiner dan het er afstappen, ook (!) op een bewegend liftplateau. A.5 Vastzetten van rolstoelen A.5.0 Inleiding: Het op een verantwoorde manier vastzetten van rolstoelen is minder eenvoudig dan het lijkt. De belangrijkste oorzaak daarvoor is dat rolstoelen niet (wettelijk) verplicht moeten voldoen aan de NEN-ISO 7176-19 norm. Hoewel er steeds meer (nieuwe modellen) rolstoelen voorzien zijn van vastzetpunten volgens deze norm, zijn er nog veel rolstoelen in gebruik waaraan het aanhaken van de spanbandhaken niet of niet eenvoudig mogelijk is. In deze paragraaf zal daarom nader worden ingegaan op de belangrijkste beginselen die een rol spelen bij het verantwoord vastzetten van rolstoelen, ook als deze niet aan geldende normen voldoen. Het gaat daarbij vooral om oudere modellen of individueel op maat gemaakte rolstoelen. Dat zijn de rolstoelen die in de categorie “vastzetbaar” thuis horen (Paragraaf 2.15, Typering rolstoelen ..., type b). 48 Uitgave 2017 / 2018 © Ing. A.W.Peters